کد مطلب:227831 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:193

براندازی برمکیان
چند روز قبل از آن كه هارون بر برمكیان غضب كند [1] و دودمان آن ها را ریشه كن نماید، امام رضا علیه السلام در مراسم حج شركت كردند و در صحرای عرفات آن ها را نفرین نمودند؛ سپس سرشان را پایین انداختند. یكی از حاضران علت را پرسید؛ فرمودند:

من مشغول نفرین كردن برمكیان بودم؛ برای آن ستم هایی كه بر پدرم امام كاظم علیه السلام روا داشتند. خداوند نفرین مرا در مورد آن ها به



[ صفحه 84]



استجابت رسانید. [2] .

«یحیی بن خالد برمكی» به طور مرموزی هارون را بر ضد امام كاظم علیه السلام تحریك كرد و باعث شهادت امام كاظم گردید. [3] همچنین در مورد حضرت رضا نیز هارون را بر ضد آن حضرت بدبین و تحریك می كرد. [4] .

شخصی به نام مسافر می گوید:

همان سال در سرزمین منی همراه امام رضا علیه السلام بودم. یحیی بن خالد برمكی در حالی كه سرش را پوشیده بود تا گرد و غبار به او نرسد، از پیش روی ما عبور كرد. همین كه چشم حضرت رضا علیه السلام به او افتاد، فرمودند: این بیچاره ها نمی دانند كه در همین سال، چه بر سرشان می آید. [5] (یعنی خود را از گرد و غبار می پوشانند، ولی به زودی بر خاك سیاه می نشینند.)


[1] در سال 189 بود. در مورد علت غضب مطالبي گفته شده، كه مهمترين آن قدرت طلبي برمكيان و ترس هارون از تسخير حكومت توسط آن ها بود.

[2] بحارالانوار، ج 49، ص 225.

[3] ترجمه ي ارشاد مفيد، ج 2، ص 230.

[4] عيون اخبار الرضا، ج 1، ص 100.

[5] اصول كافي، ج 1، ص 491.